Terug naar overzicht

Pionier in innovatie

Geplaatst op door Marketing en Communicatie

Van Dillen bouwgroep heeft een magazine uitgebracht over “Dromen realiseren en de wereld positief veranderen”. Hans Bruil geeft een mooi interview over hoe wij bezig zijn met innovatie. Benieuwd hoe wij dit doen? Lees hieronder het interview met Hans Bruil. 

Pionier in innovatie

In 2012 begonnen wij met doorvoeren van productontwikkeling binnen Van Dillen. Dat bleek een lange adem voor een ongeduldig bedrijf als het onze. Met name de regelgeving en besluitvorming in onze sector waren nog niet toe aan structueel andere oplossingen. In 2016 ontving Hans Bruil ons voor een presentatie over het innovatie-programma waarmee zij na de bouwcrisis het roer omgooiden. Deze presentatie motiveerde ons om door te gaan met onze productontwikkeling, juist toen het even tegenzat. Omdat Bruil een indrukwekkend innovatieportfolio heeft, zijn wij benieuwd naar Hans zijn visie op en ervaring met innovatie in de bouw. Wat heeft innovatie jullie bedrijf Bruil gebracht?  

Van crisis naar kansen

Gedurende de bouwcrisis hebben we besloten het heft in eigen handen te nemen. Onder leiding van Gijs van Wulfen, ontwikkelaar van de VOORT (Vertrekken, Ontdekken, Ontwikkelen, Reflecteren, Terug-keren) innovatiemethode, zijn we in 2014 gestart met onze innovatiereis. Niet alleen leverde dit toen vijf concrete businesscases op, misschien nog wel belangrijker was dat innovatie in de Bruil-genen terechtkwam. 

R&Do

Voor Bruil gaat innovatie niet over een mooi verhaal of een machine die waarde toevoegt. Het is een belangrijke interne waarde geworden, een mindset. Innovatie begint voor ons altijd bij frictie die we opmerken bij onze klanten. Bij één van de vijf businesscases was dit bijvoorbeeld de wens om stof en afval op de bouw te verminderen. Vanuit die frictie gingen we vervolgens met elkaar aan de slag en dat betekende vooral heel veel doen en proberen. Uit deze specifieke frictie ontstond uiteindelijk de Coba Lijm Silo-service, tegellijm uit de silo in plaats van uit pallets met zakken. Bij Bruil noemen we innoveren dus niet voor niets R&Do! 

Innovatie zorgt voor focus

Natuurlijk kom je van alles tegen tijdens deze reis en zoektocht naar bruikbare innovaties. Niet alle businesscases worden een succes, maar door met bepaalde thema's aan de slag te gaan, hebben we veel geleerd. We weten als bedrijf steeds beter waar we onze energie in willen stoppen en wat we eruit willen halen. Onze innovatiereis is uiteindelijk ook de klem gebleken voor onze nieuwe missie en strategie voor 2025. Om onze klanten ook in de toekomst een beslissende voorsprong te geven, richten we ons nu 100% op het maken van slimme producten met minder materiaal. 

Prefab Printing

Een heldere focus zorgt in veel gevallen voor snellere en betere resultaten. Een concreet bewijs hiervan is Bruil Prefab Printing, één van de andere innovaties van het eerste uur, waarvoor we in eind 2019 in Veenendaal de grootste 3D-betonprintfabriek van Europa hebben geopend. Deze innovatie is ooit begonnen als idee op een plakgeeltje, vanuit de klantfrictie om vormvrijheid weer betaalbaar te maken. Met deze innovatieve technietk voeg je alleen daar materiaal toe, waar je het nodig hebt én hebben we geen mallen meer nodig. Vanuit een nieuwe digitale supply chain verandert het proces van ontwerp tot aan de bouw drastisch. En een belangrijk bijkomend  voordeel: voor de klant wordt vormvrijheid weer betaalbaar. 

In goede én slechte tijden

Onze aangescherpte missie en strategie geven ons houvast en niet alleen in goede tijden. Met alle onzekerheden die momenteel op de bouw afkomen, wordt de urgentie voor ons alleen maar groter om door te gaan op de ingeslagen weg. Zo wordt bijvoorbeeld het innoveren op het gebied van grondstoffen met toekomst niet alleen een wens vanuit onze visie op duurzaamheid, maar ook bittere noodzaak om de bouw betaalbaar te houden. 

Wilt u meer informatie over onze missie? Lees hier meer. 

Wilt u het magazine verder lezen? Lees hier meer.