Terug naar overzicht

Bruil geeft blikvanger op de Maasvlakte vorm

Geplaatst op door Marketing en Communicatie

Op de Maasvlakte 2 verrijst een opvallend infrastructureel werk: het Prinses Amaliaviaduct. Vijf kilometer snelweg en twee viaducten moeten zorgen voor een snellere doorloop van het verkeer. Architectonisch vormgegeven tien meter hoge elementen maken het project een echte blikvanger. Met een belangrijke rol voor Bruil.  

Andere tak van sport

Boskalis, een van de wereldleiders op het gebied van maritieme dienstverlening, is de hoofdaannemer van dit project. Ze hebben jarenlange ervaring opgedaan met projecten rondom en op het water, zoals bij de aanleg van de Maasvlakte 2. Een hele andere tak van sport dan de woning- en utiliteitsprojecten waar Bruil hoofdzakelijk aan bijdraagt. Bruil maakt stap voor stap kennis met de wereld van infrastructurele projecten. Als leverancier van de prefab betonelementen is Bruil betrokken bij het Prinses Amaliaviaduct.

Geen kleurafwijkingen

‘We hebben elkaar moeten leren kennen. Wij spreken toch een andere taal’, geeft Pim van Veenendaal, projectmanager Amaliaviaduct en werkzaam bij Boskalis, toe. ‘Het resultaat mag er zijn. Bruil is een betonexpert. Zij zijn in staat om voor verschillende onderdelen zonder kleurafwijkingen heel mooi antractiet kleurig beton te maken. Die expertise heeft de doorslag gegeven om met hen in zee te gaan.’

Een strak geheel

Het viaduct wordt voorzien van elementen die bij elkaar een doorlopend patroon van circa 4000 m2 laten zien. Pim: ‘Alsof het een geheel is, zo strak zit het aan elkaar. Om een product er zo te laten uitzien, moet je wel kennis van zaken hebben. Hier is letterlijk timmerwerk aan te pas gekomen. En ook is automatisch gefreesd en zijn meerdere mallen opnieuw gemaakt. De manier van storten, het geoptimaliseerde betonmengsel en de validatie en verificatie van het proces en product zijn allemaal vastgelegd in een plan van aanpak.’

Unieke toepassing in Nederland

De toepassing van zo’n groot patroon bij infrastructuur is uniek in Nederland. Voor de productie van de ruim 400 elementen is gekeken naar de toepassing van innovatieve technieken, zoals 3D-betonprinten. Toch is uiteindelijk – vanwege kosten en het beste resultaat - gekozen voor de traditionele manier. Vanwege o.a. enkele dubbel gekromde elementen een flinke uitdaging voorde mallenmakers, maar met een blikvanger als resultaat.

Complex en daardoor bijzonder

Het is niet alleen de buitenzijde waar aandacht aan is besteed. In de gewapende betoncon- structies is voor het eerst grootschalig Beaumix (330.000 ton) verwerkt. Beaumix is een materiaal dat overblijft na de verbranding van huishoudelijk afval en wordt dusdanig opgeschoond dat het vrij mag worden gebruikt in wegenprojecten. Deze toepassing is uniek in de wereld. ‘Dat is een flinke stap vooruit voor Nederland’, benoemt Pim trots. ‘Van hergebruik tot verkeerveiligheid en van landschapsverbetering tot technische hoogstandjes. Overal is over nagedacht. Een complex en bijzonder project!’

Lees het volledige magazine

Dit artikel is een bewerking van het artikel in het Bruil magazine 2018. Klik hier om het hele magazine te downloaden.