Catharinabrug Leiden

Langste en slankste high performance concrete brug van Nederland! 

De fiets- en voetgangersbrug is de langste en slankste brug van ultrahogesterkte-beton in Nederland. De brug heeft een totale lengte van ruim 36 meter en een dek dat in het midden slechts 275 mm dik is.

Bijzonder aan het project is het zeer slanke en vloeiende uiterlijk van de brug, die ontworpen is door  DP6 architectuurstudio. Het ontwerp bestaat uit een lichte S-vorm die op twee pijlers in het water steunt. De rand bij de balustrade van het dek is slechts 90 mm hoog. Jimmy van der Aa (DP6 architectuurstudio):  “Alleen door het toepassen van ultrahogesterkte-beton kan de brug zo vloeiend,  en slank gebouwd worden, precies zoals wij voor ogen hadden.”

De Catharinaburg is onderdeel van de metamorfose van het Aalmarktgebied in het centrum van Leiden. Volgens het stedenbouwkundig plan van Rijnboutt wordt het winkelgebied uitgebreid met een nieuwe straat ter plaatse van het Gat van Van Nelle, grotere winkelunits die deels in monumenten worden gehuisvest en een nieuwe brug. De Catharinabrug en de nieuwe straat zorgen ervoor dat de Haarlemmerstraat met de Breestraat zal worden verbonden.

Pieters Bouwtechniek Delft werkte de constructie van de brug uit. Uitgangspunt voor de constructie was een zo klein mogelijke helling van het brugdek en tegelijkertijd voldoen aan de vereiste doorvaarhoogte. De brug bestaat uit acht verschillende delen die in het werk aan elkaar worden verbonden. De dekken zijn dubbel gekromd en hebben een afmeting van ongeveer 6 x 4,5 m. De brug heeft een middenoverspanning van ca. 22,6 m en twee uitkragingen van ca. 7,5 m en 9,0 m.

Winnaar Betonprijs 2017
Op 15 november werd de Catharinabrug verkozen tot winnaar van de Betonprijs 2017 onder de categorie 'Bruggen & Viaducten'. Het juryrapport luidt: Door de toepassing van ultra-hogesterktebeton zijn de ontwerpers erin geslaagd een superdunne brug te maken, slechts 27 cm dik. Hierdoor is het gelukt een zeer geringe helling te maken voor de voetgangers en fietsers, terwijl er wel voldoende hoogte is gecreëerd voor de plezierboten en andere vaartuigen. Daarnaast is dit zeer dichte beton minder gevoelig voor aantasting en vervuiling. Hier zijn door de toepassing van een bijzondere technologie vele vliegen in één klap geslagen. Leiden heeft er een modern monument bij.

Hi-Con Nederland
Hi-Con is leverancier van de pijlers en het dek van de Catharinabrug. De pijlers en de dekelementen van Compact Reinforced Composite zijn met natte knopen aan elkaar gekoppeld. De uitvoering was in handen van Gebr. Schouls uit Leiden.

Meer informatie over de mogelijkheden van bruggen met Hi-Con? Kijk op www.hi-con.nl of neem contact op met Edward Verschoor