Terug naar overzicht

In gesprek met Hans Bruil

Geplaatst op door Jacob-Jan Esmeijer - BNL

In de laatste editie van BNL vroeg Geurt Kampert aan Hans Bruil van Bruil uit Ede hoe hij de toekomst van beton ziet, nu deze grondstof steeds schaarser wordt. “Binnen ons bedrijf zetten we vol in op de ontwikkeling duurzaam beton.” 

Hans Bruil is samen met zijn broer Dirk Jan directeur-eigenaar van Bruil. Het familiebedrijf opende in 1906 de deuren en inmiddels zijn debroers de vierde generatie. “De vijfde begint overigens mee te draaien, zij het nog niet op directieniveau”, begint Hans die zelf in 1990 bij Bruil begon en alle bedrijfsstadia doorliep. “Als bouwbedrijf zijn we actief op meerdere gebieden, met name in utiliteitsbouw: hotels, woon-zorgcomplexen, appartementen en distributiecentra. Daarnaast fabriceren we diverse producten voor de ruw- en afbouwsector. Bruil Beton & Mix richt zich op droge mortels en betonspecie, het merk Coba op afbouwproducten voor de tegelzetter en is het onze divisie Bruil Prefab die onder meer kanaalplaatvloeren, heipalen en wanden produceert. Naast de traditionele prefabelementen die in een mal worden geproduceerd, leveren wij ook 3D-geprint beton. Hierbij richten wij ons op het seriematig 3D-printen van unieke elementen.
Hierdoor ontstaat meer vormvrijheid voor de architect. Zo zijn we niet alleen bouwer, maar ook leverancier aan de bouwwereld.”

Eigen ontwikkellab
De druk op de bouw is groot; onder meer de woningbouwopgave waar Nederland voor staat, zal impact hebben op mens en materiaal.De vraag naar beton zal daarbij niet uitblijven: een reële zorg voor Hans’ werkveld? “Of het product schaarser wordt, durf ik niet tezeggen. Maar dat de discussie rondom beton de laatste jaren is aangewakkerd, is een feit. Mede door CO2 die vrijkomt bij de productie van cement, komt beton veel ter sprake. We richten ons daarom op de ontwikkeling van CO2-arme producten om zo de cementbehoefte te verlagen. Hiervoor hebben wij ons eigen
innovatieprogramma ‘LAB25’ opgericht. Hier hebben we ‘slimmer en minder’ voor ogen. Ofwel: hetzelfde betonproduct leveren maar met minder grondstoffen. Milieubewust cement is een uitdaging maar getuigt van lef. Zo zetten we in op CO2-arm beton om in de toekomst een rol van betekenis te kunnen blijven spelen binnen de bouwwereld. Binnen onze strategie moet dit in 2025 een feit zijn. Maar voordat het zover is, zullen we tegen verschillende uitdagingen aanlopen op het gebied van beschikbaarheid, technische mogelijkheden en uiteraard de betaalbaarheid van dit ‘groene’ cement. Overigens is het eerste CO2-arme beton als test al toegepast op fietspaden; hopelijk kunnen we dit duurzame cement binnenkort snel ook in gebouwen testen.”

Lees hier het artikel in het digitale magazine.