Bruil silo service

Interview - Jamai van Galen, verkoopadviseur montagemortels Bruil beton & mix

 

MONTAGEMORTEL, MET ÉÉN DRUK OP DE KNOP

 

Gesjouw met zakken, geklieder op de bouwplaats en bergen afval en stof. Het zijn zaken die met de Silo-service van Bruil beton & mix definitief tot het verleden behoren. “Het monteren van prefab betonelementen kan makkelijker, sneller én efficiënter.”, zegt verkoopadviseur Jamai van Galen.

 

– Sinds wanneer bestaat de Bruil Silo-service?

“We zijn er zo'n twee jaar echt mee bezig. Montagemortels deed je er vroeger bij, nu is het een belangrijk focusgebied geworden. De traditionele markt heeft afgelopen jaren harde klappen gekregen. We zijn bewust op zoek gegaan naar nieuwe mogelijkheden. Daaruit is het idee voor de Bruil Silo-service ontstaan.”

 

– Hoe werkt het precies?

“Voor het stellen, ondersabelen en aangieten van prefab betonelementen zijn montagemortels nodig. Het aanmaken en verwerken daarvan gebeurt van oudsher met de betonmolen. Dat is erg arbeidsintensief en inefficiënt. Met onze verwerkingsapparatuur en service wordt het monteren een stuk eenvoudiger. De silo wordt aangesloten op water en stroom. Met een druk op de knop krijg je een perfecte mortel met een constante kwaliteit én een gegarandeerd makkelijker montageproces.”

 

– Zijn er meer voordelen?

“Het gaat een stuk sneller. Ook heb je minder mensen nodig om het werk uit te voeren. Je bespaart er dus geld mee. Het scheelt bovendien gesjouw met zakken en geklieder op de bouwplaats. De tijd dat je met de betonmolen, losse zakken en gietertjes aan de slag ging, is achter de rug. Dat hoeft niet meer. 'De Piccolo' is eenvoudig te verplaatsen en de mortel komt er in de juiste samenstelling uit. Daarnaast hebben wij diverse pompen in de verhuur. Hiermee zijn wij inmiddels specialist in het verpompen van gietmortel over grote afstanden.”

 

– Is het ook duurzaam?

“Absoluut! Het product wordt geleverd in een silo of bigbag en niet in allemaal afzonderlijke zakken op een pallet. Die ouderwetse zakken verdwijnen in de dure BSA-container van de aannemer. De silo's en bigbags worden na gebruik gewoon weer door ons opgehaald. Dat bespaart heel wat afval. Het is beter voor het milieu en kostenbesparend voor de klant. Als je kiest voor voorraadsilo's op de bouwplaats, zijn er ook minder transportbewegingen nodig – dat zorgt voor een lagere CO2-uitstoot.”

 

– En hoe zit het met stof op de bouwplaats?

“Dat is tegenwoordig een belangrijk issue in de bouw. Het ouderwetse zakje was bepaald niet stofarm, onze manier van werken wel. En dat is veel beter voor de mensen die ter plekke aan het werk zijn. Daarnaast hoeft er nauwelijks meer gesjouwd te worden, de fysieke belasting is veel minder zwaar. Ook dat is op dit moment in de branche een thema dat flink in de aandacht staat.”

 

– Valt de nieuwe manier van werken in de smaak?

“Zeker. We hebben afgelopen periode mooie dingen gedaan. Op dit moment werken we onder meer mee aan het project 'Ruimte voor de Waal' in Lent (www.ruimtevoordewaal.nl), een grootschalig project van Dura Vermeer en Ploegam. We merken dat steeds meer partners geïnteresseerd zijn in de Silo-service en dat de bekendheid ervan toeneemt. Vaak weten mensen nog helemaal niet waartoe we in staat zijn. Zoals de naam al zegt is het veel meer dan een product. Het is een service. Bouwplaatsbegeleiding en -advies spelen een heel belangrijke rol. Het is niet zo dat we een product leveren en onze handen er vervolgens vanaf trekken.”

 

– Kan iedereen ermee werken?

Mijn collega's vertellen hoe je met de verwerkingsapparatuur moet omspringen en geven een uitgebreide uitleg op de bouwplaats. Mochten er problemen optreden of mocht je vragen hebben, dan is er snel iemand ter plekke. Zodra het project afgerond is, komen wij alle spullen weer netjes ophalen. Indien gewenst kunnen wij alle werkzaamheden ook volledig uitvoeren, van A tot Z. Op die manier heb je er als klant zelf geen omkijken naar.”

 

– Is de Silo-service een voorbode op het innovatietraject dat bij Bruil van start is gegaan?

“Ja, in zekere zin wel. De Bruil Silo-service bewijst dat de bouw echt behoefte heeft aan verbeteringen in het bouwproces, die een positieve invloed hebben op de snelheid en de kwaliteit. Nog steeds wordt er heel veel op de oude, traditionele manier gewerkt. We laten zien dat het ook anders kan én dat het loont om op deze manier te werken. We zullen steeds vaker op zoek gaan naar nieuwe producten en diensten. Het gaat erg goed met onze montagemortels en dat is voor een deel te danken aan de Silo-service. We merken dat het vandaag de dag meer en meer om het totaalpakket gaat. Partners die gewerkt hebben met onze Silo-service willen niet meer terug. Dat is waar het om gaat. Dan weet je dat je met de juiste dingen bezig bent. Je kunt in deze tijd niet blijven afwachten, maar je moet ideeën bedenken die inspringen op de vragen en wensen van de klant. Daar is deze Bruil Silo-service hét perfecte voorbeeld van.”

Een piccolo wordt afgeleverd bij een klant