Coba in België

COBA GAAT DE GRENS OVER

 

Het gaat goed met Coba. De afbouwproducten van dit nog relatief jonge merk verkopen uitstekend en steeds meer vakmensen maken kennis met het compacte en overzichtelijke assortiment. Na het succes in eigen land is Coba nu ook actief in België, met producten die volledig afgestemd zijn op de wensen van de Belgische eindgebruiker.

 

Coba: keep it simple

Coba België is een in juni 2014 gelanceerde joint-venture tussen de Belgische producent Diamur en Coba Nederland. “Wat ons onderscheidt,” zo legt directeur Benedikt van den Braembussche  uit, “is dat ons assortiment voor lijmen, voegen, egaliseren en cementeren zeer compact, maar zeer compleet is. Heel onze productcatalogus past op twee A4'tjes, en onze lijmwijzer op ééntje. Daarmee bestrijken we 100% van de markt. Dit maakt ons echt uniek. Andere producenten hebben vaak een resem aan XXL-producten: “extra”, “super-extra”.... Terwijl uit marktonderzoek blijkt dat mensen daarbij niet meer weten wat ze moeten gebruiken én waarom.” “Inderdaad,” knikt Theo Voogd, marketing manager bij Coba: “Merken die al lang op de markt zijn, ontwikkelen telkens weer een nieuwe lijm, en die voegen ze dan gewoon aan hun gamma toe. Hun dikke catalogus met tachtig lijmsoorten is een soort geschiedenisboek van de lijm. Daarmee maak je de boel alleen maar nodeloos complex, zowel voor de groothandel als voor de eindgebruiker. Coba België begint simpel en we zullen er ook op letten dat het simpel blijft. Als er verbeteringen aangebracht kunnen worden, zullen we dat doen binnen het bestaande gamma.”

 

België is Nederland niet

De uitbreiding naar België berust deels op toeval. “We raakten betrokken bij een aantal projecten over de grens met Nederlandse aannemers,” aldus Voogd, “bijvoorbeeld ziekenhuis Zorgcampus Maasmeander in Maasmechelen: 12.000 m2 verlijmd met Coba.” Maar vandaag wordt de Belgische markt zeer serieus ontwikkeld. Er is veel tijd en energie gestopt in de ontwikkeling van een aangepast Belgisch gamma. Van den  Braembussche: “We hebben drie lijmen ontwikkeld in nauwe samenwerking met Belgische tegelzetters. We zijn naar enkele ‘uitverkorenen’ getrokken met de vraag of ze er voor open stonden om samen met ons tests uit te voeren. Daarbij kozen we voor een diversiteit van toepassingen: wanden, zwembaden, zware vloeren... De mensen waren vereerd om mee te werken, en door hun opmerkingen en feedback hebben we de meest aangepaste lijmen gekregen.”

Het ontwikkelen van een aangepast Belgisch assortiment was belangrijk, onderstreept Voogd, omdat werkmethodes of voorkeuren tussen beide landen kunnen verschillen. Nederland is meer gericht op pasta, België op poeder; Nederland werkt bijna uitsluitend met grijze lijm, in België wordt veel wit gebruikt. De Belgische tegelzetter plakt op een andere wijze. En dat noopt tot volledige andere specificaties op vlak van de samenstelling, gelet op standvermogen en tijd.

 

Het gamma

Waaruit bestaat het Coba-gamma? Ten eerste zes lijmen: één voor binnen, één allround (“binnen, buiten, vloerverwarming, waterabsorptie-tegels, grotere tegels: goed voor 85% van de markt”), één voor “kritieke toepassingen” (hoge temperaturen, zeer zwaar belaste vloeren...); één light met groot rendement (voor grote oppervlaktegels, dunbed, vloeibed en om uit te vlakken), één snel verhardend (voor commerciële ruimtes en badkamers: na drie uur is hij droog en afvoegbaar), en één gebruiksklare pasta. En dan is er egalisatiemortel en uitvlakmortel cementeringsmortel. “Deze heeft de verwerkbaarheid van plaaster (goed smeuïg) met de eigenschappen van cementering. Het is dus veel minder zwaar werk.” Dan zijn er ook twee primers (voor poreuze en gladde oppervlakten) en een cement-ontsluieraar. En als laatste nog drie producten voor anhydriet-toepassingen. “Die houden we apart zodat mensen geen fouten maken.”

 

Expertise, snelheid & projectgarantie

“Ook niet te vergeten,” aldus Van den Braembussche: “We hebben een heel kenniscentrum achter ons staan. Zowel voor de eindgebruiker als de groothandel. Bij technische vragen kunnen ze gewoon even bellen. Een bouwmaterialenhandelaar heeft zo'n zesduizend producten in stock, dus ze worden bedolven onder de vragen.” Ook de eindgebruiker wordt geholpen, benadrukt Van den Braembussche: “Eerst beantwoorden we vragen op afstand, maar bij twijfel komen we langs en helpen we bij het maken van de keuzes. We bieden bovendien ook een bijkomende projectgarantie van 10 jaar. We zijn heel direct en dat maakt ons ook sterk ten aanzien van de gevestigde merken. We kunnen veel sneller reageren op vragen dan het gemiddelde concern uit Italië of Duitsland. Tegen de tijd dat het daar in de laboratoria is doorgedrongen dat de klant iets anders wil, zijn we weer jaren verder. Niet bij ons. Achter Coba zitten twee familiebedrijven, en dat verschil voel je.”

 

Selectieve distributie: wie durft?

Coba is afgelopen juni gestart met het opzetten van een distributienetwerk in België. “We willen daarin duidelijk zijn,” aldus van den Braembussche, “We willen heel erg selectief distribueren. We willen de producten aan de man brengen via mensen die het merk begrijpen en omarmen, die ook meedenken: hoe houden we het makkelijk? In Nederland hebben we intussen ruim 100 distributiepunten - maar nog steeds selectief. Die kunnen zich daar in hun eigen regio mee onderscheiden. Daar zullen we ook in België voor zorgen.”